Nyitvatartás: keddtől péntekig 10-16 óráig, szombaton 14-18 óráig.

SÓMÁZAS KORSÓ A NÉPRAJZI GYŰJTEMÉNYBŐL

2025. április 10.

Sómázas korsó a Néprajzi Gyűjteményből

Hónap műtárgya rovatunk soron következő cikkében egy sómázas korsóval ismerkedhetnek meg az olvasók, mely több társával együtt 1956-ban, ajándékozás útján került a múzeum gyűjteményébe. Az 56.2.3 leltári számot viselő korsó cserépből készült, korongolt, egy füllel rendelkezik, okkerszínű és sómázas. Magassága 22,7 cm; legnagyobb szélessége 7 cm. A tárgy ép állapotnak örvend. A leltárkönyv tanúsága szerint ezt és a többi ekkor bekerült sómázas korsót Szávits puszta egyik házában – egész pontosan az 1059-es számot viselő házban – használták 1944-ig. Szávits pusztán egykor egy kis falu a faluban működött, mára azonban házai elpusztultak, mindössze a Janitsáryk, majd Szávitsok által használt, egy félbehagyott átépítést követően mára romos állapotban lévő kúriaépülettel találkozhat itt a látogató.

Mi is az a sómázas edény?

Az évezredek során számos kerámia- és mázazási technika alakult ki, ahogy fejlődött a fazekasság. Az ún. sómázas kőcserepet (Steinzeug) megfelelő alapanyag, megfelelő agyag hiányában nem tudták magyar fazekasműhelyekben előállítani. Magyarországra csak importárú formájában került be, ezért népi használata is igen ritka volt.

A sómázas kerámiák mibenléte az égetés technikájában rejlik. Az anyag kb. 900 Celsius-fokon normális porozitású, lágyuláspontját 1400 Celsius-fokon éri el, olvadáspontja pedig 1600 Celsius-fok lesz. Amikor égetés közben a tömörödési pontot eléri 1200-1350 Celsius-fok, akkor az égetőtérbe sót dobnak be, majd a tüzelő nyílást befedik, hogy egy redukciós folyamat menjen végbe a kerámián. A só ekkor lecsapódik, fényes bevonatot létrehozva az edényen, ezzel képezve a mázat. Égetés után hűtik az edényt: ha ekkor oxidálódik, akkor a színe sárgás lesz; ellenben, ha nem engedik oxidálódni, akkor szürke árnyalatot kap.

Április hónap műtárgya és a többi vele egykorú sómázas korsó megtekinthető az Intercisa Múzeum Néprajzi Látványtárában; a pusztán található kúriaépületről pedig az Üdvözlettel Dunapenteléről Facebook oldalon láthatnak képeket.

                                                                                                                      Kronászt Margit

Felhasznált irodalom:

  1. Luca Melegati: A porcelán. Officina ’96 Kiadó, Budapest, 1996.
  2. Magyar Néprajz III. – Kézművesség. Online: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/MagyarNeprajz-magyar-neprajz-2/iii-kezmuvesseg-25ED/, 2025. április 7.
  3. https://www.neprajz.hu/gyujtemenyek/mutargygyujtemenyek/haztartasgyujtemeny/keramiagyujtemeny.html, 2025. április 7.
  4. https://kallaykuria.hu/digitalis-muzeum/somazas-keramia, 2025. április 7.
  5. https://terebess.hu/keramia/nemet.html, 2025. április 7. 

Melléklet I.

Technika

Készítés

Használat

Mázatlan cserépedény, fekete edény és mázatlan edény

(Schwarzware, unglasierte Irdenware)

magyar fazekasmunka

magyar népi használat

Ólommázas cserépedény (Irdenware mit Bleiglasur)

magyar fazekasmunka

magyar népi használat

Ónmázas cserépedény vagy fajansz (Fayance)

többségében nem magyar fazekasok munkája, de Magyarországon készült

magyar népi használat

Sómázas kőcserép (Steingut)

nem magyar fazekasmunka

csak kivételesen magyar népi használat

Keménycserép (Steinzeug)

gyári munka

magyar népi használat

Porcelán (Porzellan)

gyári munka

csak kivételesen magyar népi használat

A kerámia technológiai rangsora. Forrás: Magyar Néprajz III. – Kézművesség. Online: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/MagyarNeprajz-magyar-neprajz-2/iii-kezmuvesseg-25ED/, 2025. április 7.